Menu

Spel

Kinderen leren door te spelen. Soms heeft een kind moeite met samen spelen, alleen spelen of bijvoorbeeld fantasiespel. Hieronder staan een aantal voorbeelden van problemen bij spel:

  • Weinig of moeilijk kunnen spelen
  • Problemen in samen spelen met leeftijdgenootjes
  • Angst om te vallen of te bewegen
  • Schommelen of klimmen vermijden
  • Moeite met voortbewegen
  • Niet weten wat met speelgoed te moeten doen
  • Moeite met spel-ideeën
  • Speelt alleen met oudere of jongere kinderen
  • Speelt het liefst alleen op de computer

De ergotherapeut zal bij problemen met spelen bekijken waar de problemen vandaan komen door vragenlijsten, observaties en gesprekken.

Vervolgens zullen de ouders en evt. andere betrokkenen begeleid worden hoe ze het kind kunnen stimuleren en begeleiden en zal er evt. ook individueel met het kind gewerkt worden om de speelvaardigheid te verkrijgen. Dit alles staat beschreven in een behandelplan wat in overleg met de ouders en evt het kind wordt opgesteld.

Aanmelden

Voorbeeld

Yara van 8 houdt niet van de kermis en al helemaal niet van draaimolens. Op school vindt ze gymen leuk, maar als ze gaan klimmen en klauteren dan wordt ze bang.

De kinderergotherapeut doet een onderzoek gericht op de Sensorische Informatieverwerking. Hier komt uit dat Yara gevoelig is voor evenwichtsprikkels. Yara, haar ouders en de leerkracht krijgen adviezen wat ze thuis en op school kunnen doen en hoe ze het beste met Yara om kunnen gaan. In de praktijk wordt er geoefend en uitgeprobeerd wat voor Yara goed werkt.